Home » Kay Bojesen Træfigurer » Kay Bojesens træfigurer fascinerer stadig
Kay bojsen træfigurer

Kay Bojesens træfigurer fascinerer stadig

Konkurrencen om en plads på listen over de bedste danske designere er hård, men Kay Bojesen må nødvendigvis være at finde et sted i toppen af den liste. Hans fantastiske legetøj holder i generationer, og hans smukke træfigurer går aldrig af mode.

Kay Bojesen er egentlig uddannet sølvsmed hos et andet dansk designikon, nemlig selveste Georg Jensen. Det er dog ikke sølvtøjet vi kommer til at huske ham for, men derimod de finurlige træfigurer. Af de mange tusinde tegninger han efterlod ved sin død, er der i dag en mindre zoologisk have i produktion. Danske bondegårdsdyr, afrikanske eksotiske dyr og en helt særlig plads har sangfuglene fået. Dyrene har en særlig streg, en såkaldt ”smilende linje” som Kay Bojesen tillagde stor værdi. ”Legetøj skal være blødt og rundt, og det skal føles godt i hånden”. En anden vigtig egenskab ved legetøjet, er at det skal kunne holde til noget. Kay Bojesens egen dreng Otto, var efter sigende en kraftig og håndfast dreng, der kunne splitte det meste legetøj ad. Det passede ikke designeren, der i 1922 stilede op til en legetøjskonkurrence. Han blev naturligvis præmieret, og således startede eventyret.

I en lille butik med tilhørende værksted i Bredgade tæt på Amalienborg, skulle Kay Bojesen frem til sin død 26 år senere, skabe et fascinerende univers af træfigurer. Han havde en særlig forkærlighed for hunde, om end det kun er Terrieren Tim og Gravhunden Pind der er i produktion i dag. Bedre er det gået fuglene, hvoraf den smukke Søpapegøje, de bedårende Turtelduer, Sangfugle i forskellige farver og senest 7 Spurve på planke er sat i produktion.

Som med alt godt design, er der en tydelig rød tråd i alle figurerne. Vi genkender dem hvor som helst vi ser dem, og det er fordi Bojesen var meget bevidst om figurernes udtryk. Det har aldrig været meningen, at de skulle være naturtro gengivelser. De skulle først og fremmest indbyde til leg, og siden har det vist sig, at de også skulle blive til stilsikre designikoner, der efterhånden er at finde mindst et eksemplar i af, i et hvert dansk hjem.